Vorige week hebben we het gehad over hoe je hoger in Google kunt komt met technische SEO. Als je geen zin hebt om het vorige artikel te lezen dan zal ik het hieronder in het kort samenvatten:

  • SEO bestaat uit techniek, content en linkbuilding
  • Technische SEO betreft voornamelijk factoren die te maken hebben met de backend van je website;
  • Het systeem die je gebruikt voor je website (zoals WordPress, Joomla! en Magento)
  • Snelheid, hoe snel je website en de specifieke pagina’s laden
  • Structuur, hoe de structuur van je website er uit ziet en of deze prettig is voor gebruikers en Google.
  • Redirects, zodat de gebruiker de correcte en relevante pagina te zien krijgt
  • Tags, informatie over de pagina. Voornamelijk relevant voor Google.

Deze week gaan we het hebben over de tweede pilaar van SEO: Content.

Content voor SEO

Sinds de penguin en panda update van Google wellicht de beste factor voor SEO en voor je ranking de zoekmachine. Het wordt menig keren herhaald en ik sluit mij hier volledig bij aan: Content is king. En dat is zeker het geval in de ogen van Google. Zij willen de meest relevante content aan de gebruiker geven, aan de hand van een zoekopdracht. We zijn als consument van de zoekmachine altijd op zoek naar meer informatie. Vanuit één zoekopdracht komen we op een blog en gaan daarna door naar een Wikipedia pagina over een aanverwant onderwerp. Daarom moet de meest verzadigende content gelijk op de eerste pagina komen en het liefst op nummer 1!

Hoe pak je dat aan?

Ten eerste zul je altijd moeten beginnen met een gedegen zoekwoordenonderzoek. Wat is het zoekvolume van de woorden waar je graag op gevonden wilt worden? Waar scoren je concurrenten op? Hoe is de concurrentie überhaupt op de zoekwoorden? Probeer je te laten leiden door de data maar hou je verstand: met welke zoekwoorden wordt de vraag van de gebruiker beantwoord? Kortgezegd:

  • Wie is je doelgroep?
  • Welk probleem lost je content voor deze doelgroep op?
  • Hoe is het gesteld met bestaande content over dit onderwerp?
  • Waar komt de content online te staan en waarom?
  • Op welke zoekwoorden richt de content zich?
  • Welke catchy titel heeft mijn content?

Content moet niet alleen inhoudelijk goed zijn. Het moet ook aansluiten op de zoekbehoefte van de gebruiker. Het moet waarde toevoegen. Dus geen kort artikel waar het zoekwoord overal en nergens is verspreid! Denk aan een Wikihow (stappenplan of tips om iets uit te voeren) of een video waar het probleem van de gebruiker wordt gedefinieerd en een oplossing wordt geboden.

Wellicht heb je wel eens gehoord dat langere content het beter doet dan kortere content. In principe is dit wel zo maar dat komt omdat langere content vaak meer toevoegt of meer verdieping brengt binnen het onderwerp. Daarnaast zorgt het ervoor dat gebruikers langer op je website zijn. Wat volgens SEMrush ook een positieve factor is voor je positie.

Strategische content uitdenken en plaatsen

Als ondernemer die zijn autoriteit en kwaliteit wilt uitdragen om meer gebruikers naar de website te brengen zit je natuurlijk bomvol ideeën. Hoe pak je dit dan aan? Het is handig om eerst even naar de tekentafel te gaan. Begin bijvoorbeeld met een klassiek woordweb. Over welke onderwerpen wil je schrijven en wat zijn de subonderwerpen die daaraan verwant zijn. Op deze manier zet je je gedachten op papier maar wordt je tevens ook geïnspireerd en ontdek je onderwerpen waar je in eerste instantie nog niet aan dacht. Vervolgens orden je deze onderwerpen in een kalender. Welke week / dag wordt er welk onderwerp online gezet? Op welke kanalen zet je in en gebruik je ook andere mediavormen zoals video’s?

Nadat je het voorwerk en de planning hebt gedaan dan kun je gelijk als een maniak gaan schrijven toch? Niet helemaal want je moet eerst nog onderzoek doen naar het onderwerp waar je over gaat schrijven. Kijk bijvoorbeeld op de eerste pagina van Google voor het zoekwoord waar je op wilt scoren. Wat voor content staat er al? Wat doen ze goed en waar laten ze steken vallen. Dit zijn allemaal aangrijpingspunten voor jou om jouw content het nog beter te laten doen. Pak voor je onderzoek minimaal 5 bronnen die je gebruikt voor je nieuwe & verse content.

Als je een goede opzet hebt dan kun je aan het gemakkelijkste onderdeel beginnen: het schrijven zelf! Je bent weliswaar bezig om content te schrijven waarmee je ook scoort op bepaalde zoekwoorden maar laat dit niet ten koste gaan van de leesbaarheid van het artikel. Een paar tips die wel van belang zijn:

  • Zet in je titel het zoekwoord waar je op wilt scoren
  • Laat het zoekwoord ook terugkomen in de H1
  • Laat het zoekwoord terugkomen in de eerste alinea van de tekst

Als je tekst klaar is dan kun je het publiceren. Lees het nog een paar keer door en laat een collega het ook eens lezen. Je zult zien dat die er heel snel iets uitpikt aangezien we als mensen soms net niet kritisch genoeg zijn over ons eigen werk.

Nadat je je content hebt gepost kun je het delen via sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIN etc. Hiermee bereik je gelijk een grote groep. Als je een mailinglist hebt zou je het ook hier in kunnen opnemen (mits het binnen het doeleinde van de mailinglist past!). Daarnaast kun je je content ook promoten door het voor te leggen bij nieuwssites binnen de niche waar je over hebt geschreven. Een goede persoonlijke outreach waarin je laat zien wat de toegevoegde waarde van je content is komt een heel eind. Menig sites zijn blij met kwalitatieve content die ze met hun lezers kunnen delen.

Als laatste wil ik nog meegeven dat je na het publiceren en promoten je content niet helemaal links moet laten liggen. Kom er een keertje op terug: is de content nog relevant of up-to-date? Nieuwe content schrijven of herschrijven? Je hoeft niet gelijk het wiel opnieuw uit te vinden.

Dat was het voor deze week over hoe je hoger kunt komen in Google met content. Volgende week post ik een blog over linkbuilding als essentiële strategie om je ranking te boosten.