No nonsense: Hoe kom je hoger in Google?5 min read

Je hebt een serieuze website waar je dagelijkse mee bezig bent. Je plaatst kwalitatieve content online en probeert hierbij de nieuwste ontwikkelingen te integreren. Echter … ben je in Google nergens te bekennen. Laten we dit onder de loep brengen zodat ook jouw website hoger in Google komt!

Één ding wat ik nu al wel kan verklappen is dat SEO constant in beweging is. Dat is het gevolg van Google’s algoritme die om de paar maanden een update released waardoor de indexatie van websites binnen de zoekmachine veranderd. Hierdoor wordt er bijvoorbeeld (sinds 2018) meer nadruk gelegd op websites die zijn aangepast voor mobiel gebruik. De achterliggende gedachte is dat we steeds meer browsen met onze telefoon en websites een voorkeur moeten geven aan mobiele gebruikers. Tips om te ranken uit 2017 of ouder zullen daarom minder relevant zijn vergeleken met tips uit 2018 die zijn afgestemd op de nieuwste Google updates.

Om de rest van dit artikel wat leesbaarder te maken neem ik eerst een stapje terug door definities toe te lichten en je meer kennis te maken met online optimalisatie. Daarnaast kun je ook een kijkje nemen bij de kennisbank Reputatie Marketeers om weer te leren over rankingfactoren.

Wanneer we het hebben over hoger scoren in Google dan hebben we het over SEO. Dit staat voor ‘search engine optimalisation’ oftewel je website optimaliseren voor de zoekmachine. Omdat Google nog steeds de grootste zoekmachine is met een aandeel van 88,93% in het tweede kwartaal van 2018 zou je het bijna GSEO (Google search engine optimalisation) kunnen noemen.

Aandeel zoekmachines

Aandeel zoekmachines

Bron: Pure-IM

De drie pijlers van SEO

SEO bestaat uit drie grote pijlers of pilaren die gezamenlijk SEO (en je ranking) verklaren:

  • Techniek
  • Content
  • Linkbuilding

Welke factoren doorslaggevend zijn voor je positie is niet duidelijk. Ze hebben allemaal toegevoegde waarde en werken niet onafhankelijk van elkaar. Namelijk: sterke content is een goede SEO factor maar zal geen verkeer naar je website sturen wanneer je techniek op de website niet goed is. Echter zijn alle factoren van belang voor de SEO van je website.

Techniek

Systeem (CMS)

Het systeem (ook wel CMS, content management system genoemd) die je gebruikt is van belang voor SEO. Tegenwoordig maken veel websites gebruik van open-source CMS zoals WordPress, Magento en Joomla! Deze systemen zijn vaak veilig en goed geprogrammeerd. Daarnaast worden ze regelmatig geupdate en verder ontwikkeld. Google is fan van websites die constant geupdate worden qua systeem maar ook qua content (nieuwe blogs!). Wij gebruiken ook WordPress (net als vele anderen).

Snelheid

De snelheid van je website is een belangrijke factor voor je SEO. Het is Googles missie om de meeste relevante en aangename content onder de neus (lees: eerste pagina) van Google te verpakken. Een grote ergernis van gebruikers is de laadtijd van websites (of YouTube filmpjes iemand?). Vandaar dat laadsnelheid een factor is voor de positie van je website. Je kunt de laadsnelheid van je website of pagina gratis checken met Google pagespeed insights. Daarnaast zijn er genoeg andere online tools waarmee je de laadsnelheid kan checken en waar advies wordt gegeven over het optimaliseren van je website voor de laadsnelheid.

Een nuance die ik hier aan wil toevoegen is dat de laadsnelheid niet alles is. Een platte tekst laadt wellicht sneller dan een pagina met tekst en video’s / afbeeldingen. Echter speelt de gebruikservaring (UX, user experience) van de gebruiker ook een rol. Hier moet je zelf een afweging in maken tussen laadsnelheid en gebruikservaring. .

Structuur

Net als bij de laadsnelheid speelt de structuur van je website een belangrijk rol voor de gebruikservaring van je bezoekers. Net als je bezoekers wilt Google ook niet lang blijven zoeken naar de pagina’s van je website. Creëer daarom een duidelijke structuur binnen je website. Neem het voorbeeld van een mogelijke hiërarchie van een webshop:

  1. Homepage
  2. Categorieën
  3. Sub-categorieën
  4. Producten

Hiermee doorloop je een ‘normale’ flow binnen een webshop: je komt binnen op de webshop en je kijkt een beetje rond, je ziet een afbeelding met ‘laptops’ en je klikt verder. Vervolgens ben je op de sub-categorie laptops terechtgekomen en vanuit deze pagina kijk je verder naar een laptop. De categorieën staan vaak in het menu.

Voor Google is het van belang dat je website een sitemap heeft. Een sitemap is de inhoudsopgave van je website. Hiermee geef je een seintje aan Google hoe ze jouw pagina moeten lezen. Je kunt zeer eenvoudig via de Google Search Console (voorheen: Google webmaster tools) een sitemap toevoegen aan je website.

Redirects

What you search is what you get right? Redirects zijn ontzettend belangrijk, wederom voor de gebruikservaring van je website. Niemand wilt op een pagina terecht komen die niet bestaat (404 page not found). Vandaar dat het belangrijk is dat je deze 404’s redirect naar een pagina waar de gebruiker naar op zoek was.

Laten we een voorbeeld nemen

Je bent bezig om oude content onder de loep te nemen en je komt er achter dat een oude blog niet meer is geupdate sinds 2015. Je kunt dan veel dingen doen zoals de content updaten of een nieuwe blog schrijven. Echter had je recent al een nieuwe blog geschreven over hetzelfde onderwerp die geupdate is voor 2018. Het probleem is alleen dat de oude content nog steeds veel bezoekers aantrekt en deze wordt goed gevonden binnen de zoekmachine. Een mogelijk oplossing is om een redirect in te stellen naar de meest recente blog. De relevantie blijft namelijk hetzelfde en je verliest geen bezoekers.

Tags

Tags kun je zien als steekwoorden. Steekwoorden die door Google gelezen worden en een seintje geven hoe ze het moeten interpreteren. Welke tags heb je allemaal?

  • Je hebt de title-tag, dat is de titel die je in je tabblad ziet en in de Google zoekresultaten
  • De heading-tag, dat zijn de hoofd- en subtitels van je content.
  • De metadescription-tag, dit wordt de beschrijving die volgt na je title-tag. Dit wordt tevens je beschrijving binnen de Google zoekresultaten.

Met aanpassingen in de techniek kun je verder komen om hoger in Google te komen. Echter resteert er nog de content en linkbuildng. Hier posten we de aankomende weken over.