Hoe kom je hoger in Google met linkbuilding8 min read

Dit is het derde deel van de series: hoe kom je hoger in Google. Bij de vorige blogposts heb ik het gehad over: hoe kom je hoger in Google met techniek. Hier ging ik in op het onderwerp technische SEO en gaf ik tips en aandachtspunten hoe je het technische verhaal op je website in orde kunt hebben om hoger in Google te komen. Daarna heb ik het gehad over hoger komen in Google met content. Wat is goede content en waar schrijf je over? Alles kwam aan bod.

Deze week sluit ik de serie af met de laatste pilaar van SEO: Linkbuilding. Linkbuilding heeft menig transformaties meegemaakt. Van kwantiteit naar kwaliteit … van koude links naar warme content. Ik neem je mee in deze reis met een informatief artikel.

Alles begint met …

Een gedegen zoekwoordenonderzoek. Vorige week gaf ik aan dat een zoekwoorden onderzoek essentieel is voordat je begint met content schrijven. Dit even belangrijk voor een linkbuilding campagne. Op welke zoekwoorden wil je scoren tegenover op welke zoekwoorden kan je scoren. Je verplaatst je in je doelgroep en je sluit je content hierop aan. Het doen van een zoekwoorden onderzoek leg ik hier niet uit maar er is online genoeg over te vinden. Met een kleine investering leer je ontzettend veel over het online zoekgedrag van je doelgroep. Nadat de focus duidelijk is door een selectie te maken van een aantal zoekwoorden dan pas je je content hierop aan. Ook hier verwijs ik naar mijn vorige artikel.

Met een zoekwoorden onderzoek weet je dus de focus te leggen voor linkbuilding (en content).

Kwaliteit boven kwantiteit?

Voorheen was het gebruikelijk om zoveel mogelijk links te bemachtigen. Meer links was toentertijd waardevoller dan minder links. Echter heeft Google een omslag gemaakt in hoe ze een positie van een website beoordelen. De grootste omslag was van kwantiteit naar kwaliteit. De kwantiteit werd minder belangrijk en de kwaliteit van een link werd juist doorslaggevend voor je positie in Google. Een aantal factoren die de kwaliteit bepalen van een backlink:

Daarnaast is je backlinkprofiel ook belangrijk. Een gevarieerd backlinkprofiel scoort beter dan een eenzijdig backlinkprofiel. Een aantal factoren op een rijtje die je backlinkprofiel bepalen:

  • De domain authority en page authority van de backlinks die naar je website wijzen
  • De verhouding tussen follow en no-follow links (no follow links worden door Google niet meegenomen in de indexatie maar zijn wel belangrijk voor een divers backlinkprofiel)
  • Het IP adres en het land
  • De anchortekst: eenzijdig of gevarieerd? Wordt er gebruik gemaakt van commerciële en/of branding anchorteksten?

Domain authority en page authority

Voor een gevarieerd backlink profiel is het belangrijk dat je backlinks van verschillende autoriteiten hebt. Bij autoriteit heb ik over de domain authority van een website. Je kunt dit checken via de website van Moz. Echter wees niet bang voor ‘lagere’ autoriteit backlinks. Backlinks van domein met een DA van <30 zijn nog steeds belangrijk voor een gevarieerd backlinkprofiel.

Verhouding tussen follow en no-follow backlinks

De meeste focus moet liggen op follow links. Deze links worden door Google ‘opgevolgd’ en geïndexeerd en dragen bij aan de positie van je website op de specifieke zoekwoorden. De meeste links die online staan zijn follow-links. Echter zijn er ook no-follow links. Voor no-follow links geef je een seintje aan Google dat deze link niet geïndexeerd moet worden en deze draagt dus niet bij. Echter betekent een gevarieerd backlinkprofiele dat je ook no-follow links hebt die wijzen naar je website. De meningen over wat de verhouding zou moeten zijn varieert, maar als richtlijn geef ik aan voor elke no-follow link 10-20 follow links. Je kunt bij een link checken of de no-follow tag is toegevoegd door deze te inspecteren.

Vervolgens zie je de backend van een website. Bij de HTML code staat er dan bij of de backlink een no-follow tag heeft.

Er zijn ook genoeg tools die automatisch alle backlinks in kaart brengen die naar je website verwijzen en aangeven of het een follow of no-follow backlink betreft.

IP-adres en land

Wanneer je veel links krijgt van eenzelfde IP-adres dan kan dat betekenen dat een netwerk van websites op hetzelfde IP-adres zijn gehost. Die kan wijzen op black-hat linkbuilding doordat één partij achter alle websites zit die alle backlinks één kant op laten wijzen.

Hoe verkrijg je kwalitatieve backlinks?

Als je op een natuurlijke wijze backlinks wilt verkrijgen dan moet je iets hebben dat waardig is om te delen en naar te linken. Makkelijk gezegd dan gedaan. Probeer het zelf maar eens uit: je bent bezig met het schrijven van een nieuw artikel en je bent op zoek naar nieuwe bronnen, afbeeldingen etc. Waar ga je dan naar toe? En verwerk je dit ook in je content? Het is ook mogelijk door zelf je content aan de man te brengen door outreach te doen naar externe partijen. Je geeft aan dat je iets nieuws / waardevols / fantastisch hebt gemaakt en dit wil je graag delen. Externe partijen kunnen jouw content weer delen om hun eigen content vers te houden en hierdoor kan het balletje gaan rollen. Hierin zit wel het verschil in organische kwalitatieve backlinks vergaren tegenover kunstmatig kwalitatieve backlinks verzamelen. Wanneer je het kunstmatig verspreidt dan heb je zelf de keuze over de kwaliteit. Dit heb je niet wanneer je organisch backlinks verkrijgt.

Disavowen: Wanneer doe je dit en waarom?

Iedereen kan ‘zomaar’ een linkvermelding plaatsen online. Deze vrijheid is ontzettend mooi omdat het de vrijheid van internet weerspiegelt. Echter ben je als website-eigenaar niet altijd even blij met de links die naar je verwijzen. Mogelijk zijn er spammy-links van louche websites die naar je verwijzen. De relevantie is ver te vinden en de autoriteit van de website is ook te laag. Je kunt er dan voor kiezen om deze links te verwijderen. Dit doe je via de disavowement tool via de Google Search Console (voorheen Google webmaster tools).

Via deze tool dien je een bestand in waarmee je aangeeft dat je bepaalde domeinen of specifieke URLs wilt blokkeren qua indexatie. Hierdoor worden ze niet meegenomen door Google in de bepaling van je ranking. Stel dat je ontzettend veel spammy links hebt gekregen wat er voor zorgt dat je een penalty krijgt van Google. Je onderzoekt dit en je ziet dat er vanuit één domein 5000 links naar je website verwijzen. Dat is niet heel natuurlijk verlopen en dat ziet Google ook. Met de disavowement tool kun je dit domein dan blokkeren waardoor de penalty ook weggaat: je hebt je backlinkprofiel opgeschoond.

Quick wins

Hiermee duid ik op activiteiten waarmee je snel kunt scoren. Het laaghangend fruit. Met de volgende technieken zou je snel en gemakkelijke links kunnen verdienen.

Link reclamation

Met link reclamation ben je op zoek naar online kansen waar je website is vermeld maar zonder de toegevoegde waarde van een link. Je naam of website kan vemeld zijn zonder dat gebruikers de kans krijgen om via het artikel door te klikken om meer te weten te komen over de website of over jezelf.

Met een simpele outreach kun je dit rechtzetten. Als eerste wil je in kaart brengen waar je vermeldt bent. Vervolgens neem je contact op met de webmaster om te vragen of hij of zij een linkvermelding kan plaatsen. Hiermee krijg jij een vermelding, de website een volledig artikel en de gebruiker krijgt de gemakzucht van een linkje in zijn gezicht. Iedereen wint!

Broken linkbuilding

Met broken linkbuilding ben je op zoek naar relevante websites waar linkvermeldingen staan maar een een kapotte link. Dit gaat natuurlijk ten koste van de user experience. Stel je bent een bakker en je ziet een online vermelding van een andere bakker (of iets binnen deze niche). Echter werkt de link. Je kunt dan aangeven bij de webmaster dat de link niet werkt en een alternatief naar voren schuiven. Op deze manier help je de website om kapotte links op te sporen plus je krijgt er backlink(s) voor terug.

Competitor links

Naast je eigen inspanningen om online vermeldingen te krijgen en te verdienen staan je concurrenten waarschijnlijk ook niet stil. Het is daarom goed om de online vermeldingen van je concurrenten in kaart te brengen. Zijn dit mogelijkheden waar je zelf ook op kan scoren? Daarnaast krijg je ook meer inzicht op welke zoekwoorden zij scoren wat een inspiratie voor jezelf kan zijn om verder te kijken dan je huidige online marketing inspanningen en je horizon te verbreden.

Links vanuit je eigen netwerk

Binnen de b2b markt zou je je klanten kunnen vragen of ze na een succesvolle samenwerking een link willen plaatsen op hun website. Hetzelfde zou je kunnen doen op je eigen website. Zo profiteren jullie allebei van een vermeldingen en van de succesvolle samenwerking.

Conclusie

Dit was de laatste blogpost binnen de serie van SEO: hoger komen in Google. Wees gerust, we blijven elke week nog nieuwe content publiceren. Volgende week schrijven we over de stand van zaken van linkbuilding in Nederland. Tot dan!