Wat is de Spam Score van een website?

Wellicht heb je het woord “Spam Score” wel eens langs zien komen wanneer je artikelen over SEO en Online Marketing leest. Maar wat is het precies? En hoe wordt deze score bepaald? Dat gaan we in dit kennisbankartikel haarfijn uitleggen.

De spamscore is in 2015 geïntroduceerd door Moz. Het is een score op een schaal van 0 tot 17. Hoe hoger de score, des te hoger de kans dat er sprake is van spam en dat je een penalty kan krijgen van Google. De spam score is makkelijk terug te vinden via de Open Site Explorer van Moz net als met de MozBar.

 

 

De 17-puntsschaal van de Moz Spam Score

Het idee van de spam score is niet heel ingewikkeld. Er zijn volgens autoriteit Moz 17 punten die in verband kunnen worden gebracht met een “red flag” van Google. Het is niet zo dat wanneer sites een spamscore van 1 hebben dat ze allemaal dezelfde factor hebben die in verband staan met een “red flag”. Het is er dan één van de zeventien factoren maar dat kan natuurlijk willekeurig zijn.  In tegenstelling tot de updates van Google is Moz zeer transparant over de berekening van de spam score en wat precies die 17 factoren zijn:

  1. Lage MozTrust of MozRank.
  2. Grote site met weinig inkomende links.
  3. Diversiteit in inkomende links naar het subdomen is laag.
  4. Ratio tussen follow en no-follow links naar het subdomein is niet “natuurlijk”.
  5. Ratio tussen follow en no-follow links naar het domein is niet “natuurlijk”.
  6. Weinig inkomende links met de merknaam als anchor tekst.
  7. Weinig content op de pagina’s.
  8. Site opmaak: ratio tussen tekst en HTML, Javascript enzovoort klopt niet.
  9. Het subdomein heeft teveel externe links.
  10. Het subdomein heeft weinig interne links.
  11. Ratio tussen anchor tekst en content tekst is niet juist.
  12. Er staan te veel externe links in de menu’s en footers.
  13. Er is geen contactinformatie aanwezig.
  14. Een groot deel van de pagina’s van de website doet het niet.
  15. Het top level domein wordt gezien als bron van spamlinks.
  16. De domeinnaamlengte is langer dan gemiddeld.
  17. De domeinnaam bevat cijfers.

Hoe beoordeel ik andere websites op hun spam score?

Misschien komt dit als een verassing maar iedere website heeft wel enkele slechte backlinks. Met de spam analyse van Moz (alleen voorzien bij Moz Pro) kun je controleren welke links slecht zijn voor je website. Er zijn ook andere tools die je kunt gebruiken om de backlinks die naar je website verwijzen te analyseren (Linkody, SEMrush, Ahref enzovoort). Backlinks die een hoge spamscore hebben en (mogelijk) een negatief effect hebben op de SEO van je website kun je vervolgens verwijderen met de Google Disavowement Tool binnen de Search Console.

 

Wanneer moet je oppassen met een bepaalde spamscore?

Moz heeft aangegeven dat je niet gelijk in paniek moet ranken als je één of meerdere factoren hebt die in verband staan met het krijgen van een penalty. Een extensieve analyse van Moz heeft aangetoond hoeveel websites er daadwerkelijk eem penalty kregen met een bepaalde score. Hieronder het resultaat met aan de linkerkant de spamscore en aan de rechterkant het percentage websites die een penalty kregen.

 

 

Zelfs wanneer je website voldoet aan 6 punten dan is de kans nog “redelijk” klein dat je een penalty krijgt (16,2%). Als kwaliteitswaarborging adviseren wij om bij links boven de 4 niet te accepteren.