Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn verwijzingen van andere pagina’s (eigen website of een andere website) naar jouw websitepagina. Een website of pagina heeft backlinks nodig om een hogere autoriteit op te bouwen. Met ‘Autoriteit’ verwijzen we naar metrieken van externe partijen zoals de DA van Moz en trust- en citationflow van Majestic. Backlinks zijn nog steeds de grootste rankingfactor voor je website met maar liefst 40%. Door de hoeveelheid backlinks (maar ook de kwaliteit) ziet Google dat je veel verwijzingen hebt en hiermee stijgt je positie binnen de zoekmachine.

Er is nog wel het verschil tussen backlinks met een hoge en lagere waarde. In het artikel van domein autoriteit  en pagina autoriteit hebben we uitgelegd wat een online autoriteit is en waarom dit belangrijk is. Dit is ook relevant voor backlinks.

Laten we een voorbeeld nemen.

Je bent op zoek naar een baan en je schakelt je sociale kring in om je hiermee te helpen. Al jouw vrienden zitten in de financiële wereld en zouden je kunnen helpen door je te refereren aan hun baas of teamleider. Er is 1 vriend die een master heeft gehaald en nu werkzaam is als specialist bij een bank. Een andere vriend die is ook werkzaam bij de bank maar die is net begonnen bij de bank en die heeft niet heel veel kennis van de financiële wereld. Door welke referentie zou je een grotere kans hebben om een baan te krijgen?

Zo werkt het ook met backlinks. Als je website vermeld word op een net nieuw aangemaakte website met een lage autoriteit zal Google hier minder waarde aan geven dan wanneer de NOS (hoge autoriteit!) een artikel over je website of je business schrijft. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk backlinks te krijgen van andere partijen die een hoge autoriteit hebben om hiermee je eigen autoriteit te boosten en te stijgen in de zoekresultaten van de zoekmachines.

Iedereen wilt natuurlijk backlinks ontvangen maar je kunt ook backlinks creëren! Dit gaat als volgt:

 

  • Bedenk eerst wat voor je link je wilt maken bijvoorbeeld: Reputatie Marketeers
  • Begin een link tag: ook wel een anchor tag genoemd (vandaar de “a”), dit opent de link tag en vertelt zoekmachines dat er een link wordt vermeld. 
  • Link referral location: De “href”staat voor “hyperlink referral”, en de tekst binnen de aanhalingstekens is de URL waar de link naar moet verwijzen. Dit hoeft niet altijd een website te zijn, het kan ook een afbeelding of een downloadbaar bestand zijn. 
  • Anchor text: Dit is het kleine stukje tekst die gebruikers krijgen te zien. In ons voorbeeld is de anchor text: Reputatie Marketeers, terwijl de volledige URL https://www.reputatiemarketeers.nl/ is. 
  • Sluiten van de link tag: dit geeft voor zoekmachines het signaal dat de link tag eindigt.