MOZ is een inbound marketing SEO tool die gebruikt wordt om je SEO te optimaliseren. Bij inbound marketing gaat het om relevante content op je website voor je doelgroep die op jouw website binnenkomt. Maar hoe weet je nu welke content voor de bezoeker relevant en interessant is? Met hulp van Google Adwords kun je zoekwoorden toevoegen om daaraan gerelateerde zoekwoorden te vinden. Vervolgens kun je met een totaallijstje het zoekvolume en de concurrentie op het zoekwoord erbij pakken.

Met Google Search Console kun je analyseren welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt om op je website terecht te komen. Vervolgens kun je deze woorden sterker integreren op je website om je doelgroep beter te bedienen. Daarnaast kun je ook de data gebruiken van Google Adwords om met nieuwe content ideeën te komen voor je (nog niet bereikte) doelgroep.

 

Met MOZ kun je per zoekwoord of zoekwoorden paar kijken hoe je binnen de zoekmachine van Google scoort. Moz geeft bijvoorbeeld aan hoe goed je scoort lokaal (voor ons binnen Deventer). Bij een internationale klant kun je dit natuurlijk aanpassen aan de hand van zijn of haar locatie. Tevens kun je ook zien hoe je concurrenten scoren op zoekwoorden die je zelf gebruikt. Zo wordt het snel duidelijk wanneer je jouw SEO moet optimaliseren om de concurrentie aan te gaan. Ook geeft MOZ in één opslag aan wat jouw best presterende zoekwoorden zijn. Tevens geeft MOZ aan wat de veranderingen zijn van de positie van al je zoekwoorden in Google ten opzichte van concurrenten. Daarnaast is Moz ook bekend vanwege de metrieken Page Authority en Domain Authority. De pa en da worden voornamelijk gebruikt om linkmogelijkheden in kaart te brengen.