SEO Nederland: Gratis tips van SEO-experts5 min read

In dit blogartikel ga ik in op de staat van SEO in Nederland. SEO is de totaalformule waaronder content, techniek en linkbuilding vallen.

Omdat de meeste linkbuilders elkaar wel kennen leek het mij een mooi aangrijpingspunt om anderen hun woordje te laten doen in deze blog. Vandaar dat ik aan een aantal SEO partners de simpele vraag stelde:

“Wat zijn de twee beste SEO tips die je kunt weggeven”

Door de SEO-krachten te bundelen krijg je veel input van verschillende hoeken die waardevol kunnen zijn voor online marketeers en ondernemers die meer aandacht aan hun online profiel willen geven.

Input van de experts

Janneke van Bergeijk

Janneke van Bergeijk WebdesignTilburg

 

  1. Schrijf unieke, hoogwaardige content.
  2. Onderschat de waarde van technische SEO-aspecten niet en zorgt dat dit allemaal in orde is, zoals een sitemap indienen, juist gebruik van canonicals en goede doorverwijzingen.

 

 

Met goede unieke content kun je echt iets extra’s toevoegen. Hiermee onderscheidt je jezelf van de andere contentmakers. Daarnaast zijn de technische aspecten ook belangrijk. Deze vormen de basis van je SEO-strategie.

Anne Waninge

Anne Waninge Doelbewust

Zorg te allen tijde voor een natuurlijk linkprofiel. Misschien is het logisch, maar we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Naast bijvoorbeeld links via startpagina’s, zorg je ook voor links in blogs, via bedrijfswebsites, social media, enzovoorts.’ Denk eraan zowel follow- als no-follow links op te nemen en varieer in de ankertekst die je gebruikt voor de websites die je hoger wilt laten ranken.  Een laatste puntjes is dat je zorgt voor een hoge domeinautoriteit en trustflow van de pagina’s waarop je een link zet naar je website.

Een tweede tip blijft het benadrukken van content / SEO-teksten. Gebruik long tail zoekwoorden in je teksten en maak een analyse van je concurrentie. Hebben zij bijvoorbeeld een tekst van 300 woorden geoptimaliseerd op het zoekwoord dat jij voor ogen hebt, zorg dan voor een blog van meer woorden. Hebben ze dit niet, dan kun je volstaan met een tekst van minimaal 300 woorden.

Bouw aan een natuurlijk linkprofiel

Bouw aan een natuurlijk linkprofiel

Een natuurlijk linkprofiel is een seintje aan Google dat de links (waarschijnlijk) op een natuurlijke manier zijn verkregen en daar is helemaal niks mis mee. Anne geeft ook gelijk aan hoe dit kunt bereiken en op welke factoren je moet letten (domeinautoriteit en trustflow).

De tweede tip gaat over content en voornamelijk de content van je concurrenten. Met welke inspanningen staat de concurrentie op eerste pagina van Google op de desbetreffende zoekwoorden? Onderzoek dit en doe (bij je eigen content) er nog vijf schepjes bovenop!

 

Siem van Dongen

Siem van Dongen Van Dongen Online

Vraag je (echt!) af, wat je bezoekers nodig hebben

Waar zoeken jouw bezoekers echt naar? Zoeken ze naar een product, of toch naar een antwoord op een vrij eenvoudige vraag? En hoe beantwoord jij hun intentie? Probeer je ze toch nog echt iets te verkopen, of neem je hun vraag en intentie ter harte en vervul je die?

Schrijf voor je bezoeker, niet voor Google

Google wil haar gebruikers zo goed mogelijk bedienen. Dus als jij jouw bezoekers zo goed mogelijk bedient, dan volgt Google vanzelf.

Schrijf voor je bezoekers

Schrijf voor je bezoekers

Siem geeft hier aan dat je je goed moet inleven in je doelgroep. Wat hebben ze nodig? Wat is hun zoekvraag? Spring in dit gat door de zoekvraag van je doelgroep te beantwoorden met producten, content etc.

Veel SEO’ers zijn nog steeds teveel bezig met hun content te over optimaliseren voor Google. Dit kan negatief uitpakken voor de gebruikerservaring (User experience, UX) van je bezoeker. Neem daarom de tip van Siem mee: schrijf voor je bezoeker!

 

  1. Vraag al de bedrijven waar je een product of dienst van afneemt of ze interesse hebben in een testimonial voor op hun website. Als je een positief verhaaltje schrijft is een linkje een kleine moeite.
  2. Doe inspiratie op bij de backlinks van je concurrenten. Ontdek hoe er in jouw branche linkjes uitgedeeld worden, en ontwikkel je eigen aanpak. Onthoud wel; de basis is altijd dat je iets geeft voordat je iets krijgt.
  3. Doe onderzoek naar een onderwerp in je branche. Schrijf er een artikel over en bied het aan bij passende bloggers, nieuwsinstanties et cetera. Deze aanpak hoeft geen geld te kosten wanneer jouw content uniek en sterk is. Nog mooier zou zijn dat deze content niet verjaard en interessant blijft (dit noemen we evergreen content)! . Zo kan je je artikel uitmelken bij zoveel mogelijk websites

 

Je kunt natuurlijk geweldige content schrijven en vervolgens achterover leunen met de gedachte dat het wel gaat lopen. Echter kun je (zoals Joey aangeeft) een proactieve houding aannemen door je content te promoten bij (relevante) bloggers, nieuwsinstanties en sleutelfiguren binnen de branche.

 

Patrick van Bureau Opmerkzaam

Google Search Console is je beste vriend voor SEO. Wanneer je kijkt bij Status > Prestaties dan zie je bij welke zoektermen jouw website wordt vertoond – compleet met aantal vertoningen, aantal klikken en positie. Als je je SEO goed op orde hebt zie je waarschijnlijk al je belangrijkste zoektermen op de hogere posities staan. Maar extra interessant is het als je de tabel sorteert op het aantal vertoningen en kijkt naar zoektermen tussen positie 10 en 20 met een goed zoekvolume. Afhankelijk van de concurrentie zijn die de moeite waard om je website extra voor te optimaliseren.

 

 

 

Hopelijk heb je veel gehad aan de tips van de experts en kun je het gelijk toepassen om de waarde van je website te verhogen. Kijk voor andere informatieve blogs op de online marketing blog.