inkbuilding tips & tricks3 min read

In het land van linkbuilding zijn er ontzettend veel mogelijkheden om links te verdienen. Soms kun je door de bomen het bos niet meer zien. In deze post heb ik een aantal linkbuilding tips & tricks beschreven die jouw linkbuilding-game wellicht naar een nieuw niveau kunnen tillen.

Community-participatie

Wanneer je actief participeert in een community die gerelateerd is aan je business dan kan dat veel links opleveren. Je wordt hierdoor binnen de community erkent als autoriteit. Dit geeft de mogelijkheid om een link te droppen, mits het in de relevante context is.

Artikelmarketing- en gastbloggen

Het is fantastisch wanneer mensen op een organische manier over jou schrijven en een link plaatsen die naar je website wijst. Echter kun je ook het eigen heft in handen nemen door zelf content te schrijven en deze aan te reiken bij relevante websites binnen je niche. Op die manier leg je het lot niet bij de kans om viraal te gaan maar verspreid je zelf het heilige woord.

 

Verhoog de retentie van je bezoekers door een blogserie op te zetten!

Start met een groot onderwerp waar mensen meer over willen weten. Hak dit vervolgens op in meerdere behapbare blogs die wekelijks gepost worden. Op deze manier wordt het makkelijker om de blog te schrijven en weet je de focus te behouden op het (sub)onderwerp. Daarnaast krijg je een hogere retentie van je lezers doordat ze graag de puzzel compleet zien: alle blogs samen vormen het totaalplaatje. Je kunt elke blog ook afsluiten met een voorproefje wat de lezers de volgende week kunnen verwachten.

Maak makkelijke content met lijstjes

 

Makkelijk behapbare content zoals: “de 10 plekken die je gezien moet hebben voordat je doodgaat”, doen het altijd heel goed. Je hebt op deze manier gelijk vergelijkingsmateriaal binnen de content alhoewel de schrijver natuurlijk zijn voorkeur op de hoogste plek zet natuurlijk. Daarnaast is het ook makkelijk te consumeren en prettig. Zeker wanneer er genoeg plaatjes zijn toegevoegd die de keuze van het lijstje verstevigen. Easy content! Easy visitors!

Broken linkbuilding

Een van de beste tips die ik je kan meegeven is broken linkbuilding. Een voorbeeld is wikipedia, blogs en online tijdschriften. Al deze websites en pagina’s scan je op content waar jezelf of je klant vermeld kan zijn. Wanneer je een link hebt opgespoord die niet meer werkt, dan kun je aan de slag. Introduceer jezelf bij de webmaster en geef aan dat je hun content geweldig vindt maar dat je iets was opgevallen: één of meerdere link(s) doen het niet. Geef vervolgens gelijk aan hoe de webmaster dit probleem kan oplossen door een relevante link aan te leveren die binnen de content past. Probleem gesignaleerd en gelijk een oplossing aangeleverd!

Merk vermeldingen opsporen

Je kunt online checken of je vermeld wordt. Maar sta je ook vermeld met een link? Met deze tip kun je veel backlinks binnenharken als je op een gestructureerde manier je online merk vermeldingen in kaart weet te brengen. Hiervoor kun je tools gebruiken zoals Google Alerts of Mention.

Net als bij broken linkbuilding leg je een communicatielijntje met de webmaster om een verzoek in te dienen: “Is het mogelijk om een link toe te voegen bij de merk vermelding op je website? Het kan voor je gebruikers veel toevoegen zodat ze weten waar ze naartoe moeten gaan”.

Concurrentie-analyse

 

Naast je eigen online activiteiten heb je natuurlijk ook de online activiteiten van je concurrenten. Hoe spelen zij het spel? Breng in kaart waar zij vermeld zijn en probeer dezelfde mogelijkheden voor jezelf in kaart te brengen.