Net als in het dagelijkse leven kun je op verschillende manieren een website bereiken. Misschien ga je het liefst fietsend of lopend naar je werk (als je in dezelfde stad woont). Anderen nemen het OV of pakken de auto. In de online wereld heb je verschillende vervoersmiddelen om ergens (lees: website) te komen. In dit artikel leg ik ze stuk voor stuk uit en welke verkeerskanalen belangrijk zijn voor jou.
Simpel gezegd kunnen we de verkeerskanalen onder 5 categorieën verdelen:
- Organisch verkeer
- Direct verkeer
- Verwijzend verkeer
- Betaalde verkeer
- Social verkeer
Organisch verkeer
Het meeste verkeer bestaat meestal uit organisch verkeer. Het betreft ‘gratis’ verkeer wanneer een gebruiker een zoekterm invoert binnen een zoekmachine en vervolgens op een website terecht komt. Omdat organisch verkeer nog steeds ontzettend belangrijk is en het grootste inkomende verkeer is het belangrijk dat je bovenaan staat op de belangrijke zoekwoorden voor jouw niche. Vandaar dat websites graag ellebogen met SEO om bovenaan te komen. Want wie zoekt er verder op de tweede pagina van de zoekresultaten om zijn zoekvraag beantwoord te krijgen? Juist.
Direct verkeer
Hiermee wordt er bedoeld dat de gebruiker op een directe manier op je website terecht is gekomen. De exacte url is door de gebruiker ingevoerd in de websitebalk en op deze manier is de gebruiker op je website terecht gekomen. Het kan natuurlijk ook zijn dat iemand al eerder op je website is geweest en alleen maar een deel van de URL intikt om het vervolgens door Google automatisch te laten invullen. Direct verkeer is kenmerkend voor websites waar ‘loyale’ gebruikers zitten die terugkomen. Een webshop waar men een zakelijke relatie mee heeft opgebouwd (en tevreden is) is hier een voorbeeld van.
Verwijzend verkeer
Hiermee wordt al het verkeerd bedoeld dat via een link op een externe website naar jouw website wordt geleid. Bijvoorbeeld met een blogpost op een andere site waarmee jouw content wordt gepromote of wanneer iemand naar je kennisbank verwijst als een geweldige bron voor online marketing kennisartikelen.
Betaald verkeer
Hiermee wordt er geduid dat er verkeer op jouw website terecht komt via een online advertentie. Dit kan zijn via Google Adwords, YouTube of Facebook Ads om even een paar grote advertentieplatformen te noemen. Vaak krijgen deze advertenties voorkeur boven de organische resultaten. Alles omtrent betaald verkeer en advertenties binnen zoekmachines kun je onder ‘Seach Engine Advertisement’ (SEA) stoppen. Daar kun je hier meer over lezen (en over veel voorkomende termen binnen online adverteren
Social verkeer
Hiermee wordt het verkeer bedoeld dat vanuit sociale media komt. Via een link op een bedrijfspagina is iemand op jouw website gekomen.
Hoi, dit is een reactie.
Om te beginnen met beheren, bewerken en verwijderen van reacties, ga je naar het Reacties scherm op het dashboard.
Avatars van auteurs komen van Gravatar.